+421 950 452 304
info@uzdravtelo.sk
|
Nezabudnite ma sledovať na sociálných sieťach.
@uzdrav_telo
@uzdravtelo

Zahrievacie potraviny, ktoré nás ohrejú v chladnom počasí

| 6. decembra 2021
| 6. decembra 2021 |
Odhad. prečítania: 8 minút
Zdieľajte tento článok

Zima je v plnom prúde a mrazivé počasie môžeme poraziť iba konzumáciou teplých a chutných jedál.

Namiesto toho, aby ste navyšovali termostat, presuňte sa do kuchyne!

Jedlo je skvelý spôsob, ako zvýšiť telesnú teplotu, dodať energiu potrebnú na porazenie zimnej letargie a udržať si zdravie a sýtosť.

Mnohé zdravé zimné potraviny okolo nás pomáhajú udržiavať telo v teple, aj keď je vonku chladno, a tiež podporujú imunitu.

Aké sú zahrievacie potraviny?

Aké potraviny by sme mali konzumovať v zime, aby sme sa zahriali?

V zime by sme mali konzumovať predovšetkým zahrievacie potraviny, ktoré podporujú metabolizmus a súčasne pomôžu s chudnutím.

S efektom zahrievania (alebo ochladzovania) organizmu potravinami pracuje už tisíce rokov čínska tradičná medicína.

Napríklad štúdia publikovaná v magazíne European Journal of Clinical Nutrition priniesla tieto závery:

  • zahrievacie potraviny zvyšujú teplo v ľudskom organizme
  • môžu zrýchliť metabolizmus o 5 – 15 %
  • so zrýchlením metabolizmu dochádza tiež k efektívnejšiemu spaľovaniu kalórií

Podľa uvedenej štúdie patria medzi zahrievacie potraviny najmä tie s vysokým obsahom proteínov alebo korenia.

Výživné jedlá, ktoré vás zahrejú v chladnom počasí majú vysoký obsah zdravých tukov, bielkovín a sacharidov. Tieto živiny trávi vaše telo dlhšie a preto dlhší proces trávenia zvýši vašu vnútornú telesnú teplotu, ktorá vás zahreje zvnútra von.

Zimný jedálniček by mal pozostávať predovšetkým z teplých pokrmov – to platí aj pre ovocie a zeleninu. Zeleninu si môžete dopriať varenú v pare, grilovanú, pečenú, či dusenú. Vhodné sú teplé polievky, omáčky a kaše. Pochutnať si môžete na kašiach z obilnín ako napríklad z pšena, quinoy, pohánky či ryže.

Nižšie si popíšeme výživné jedlá, ktoré vás zahrejú v chladnom počasí. 🙂

Zázvor

Zázvor je pomerne známy prírodný produkt, ktorý pomáha zlepšovať imunitný systém. Okem podpory imunity má zázvor antioxidačné a protizápalové účinky, ktoré taktiež pomáhajú telu brániť sa proti chorobám.

Takisto má vazodilatačné vlastnosti, čo znamená, že uvoľňuje krvné cievy, čo pomáha zvýšiť prietok krvi, čo má za následok zahrievanie celého tela.

Štúdia z roku 2018 zistila, že zázvor zvýšil telesnú teplotu u žien už desať minút po konzumácii zázvorového čaju a udržal ženy v teple dlhšie ako iné horúce nápoje.

Kurkuma

Kurkuma je rastlina pôvodom z Ázie, ktorá sa v kuchyni a v medicíne používa už niekoľko tisíc rokov. Jej koreň je podobný zázvoru, je oranžovej farby a obsahuje množstvo liečivých a prospešných látok.

Jednou z hlavných účinných látok v kurkume je kurkumín.

Kurkumín je látka s protizápalovými, antioxidačnými a protirakovinovými účinkami.

Aj napriek množstvu vedecky preukázaných benefitov kurkumínu, je potrebné prijímať pomerne veľké množstvo kurkumy, nakoľko sa v nej vyskytuje iba málo kurkumínu - približne 3% z jej váhy tvorí kurkumín.

Existuje však látka, ktorá sa nachádza v čiernom korení - piperín, ktorá podľa jednej štúdie dokáže zvýšiť absorpciu kurkumínu až o 2000%.

Takže či už zvolíte tradičný spôsob a budete pripravovať kurkumu s čiernym korením, alebo si vyberiete kurkumín a piperín vo forme extraktov - doplnkov stravy, je to jeden z prírodných spôsobov ako posilniť nielen imunitu ale aj zvyšok organizmu.

turmeric-ge68df8c96_1920-kopia

Cesnak

Cesnak je známy svojimi hrejivými vlastnosťami, rovnako ako jeho blízki príbuzní – cibuľa, šalotka, pór a pažítka. Výskum ukazuje, že cesnak zvyšuje termogenézu (proces metabolizmu látky alebo živiny v tele na produkciu tepla). Vychutnajte si cesnak a cibuľu spolu ako dokonalý doplnok každej zimnej polievky a duseného mäsa.

Cesnak obsahuje látky, ktoré podporujú funkciu imunitných buniek a tým pomáhajú chrániť pred chorobami.

Účinná látka alicín vzniká pri rozdrvení, alebo prežutí surového cesnaku a preto je dôležité cesnak takýmto spôsobom pred konzumáciou pripraviť.

Ak sa chcete dozvedieť aj o ďalších prírodných liečivách, môžete navštíviť môj blog a prečítať si o medicinálnych hubách:

https://uzdravtelo.sk/medicinske-liecive-huby/

Koreňová zelenina

Koreňová zelenina, ako je reďkovka, repa a sladké zemiaky sú v zime nevyhnutné vďaka praktickému procesu nazývanému termogenéza. Termogenéza je proces pri ktorom vaše telo produkuje teplo vďaka metabolizmu potravín.

Koreňová zelenina obsahuje komplexné sacharidy, ktoré majú vysoký obsah vlákniny a vláknina sa trávi pomalšie, čím sa v tele vytvára teplo. Nie je náhodou, že mnoho tradičných sviatočných jedál zahŕňa celú, nakrájanú alebo roztlačenú zeleninu... pomáha nám udržať teplo!

Koreňová zelenina sa trávi dlhšie, preto ju túto zimu prihoďte do pečených večeri alebo chutných polievok, aby ste sa mohli rýchlo zohriať!

V lete je najlepšie ovocie a zelenina v čerstvej podobe, v zime príde vhod najmä zelenina kvasená (kyslá kapusta) a ovocie v sušenej podobe (krížaly, sušené slivky, hrušky, marhule, datle, figy ai).

Ovos

Ovos obsahuje vysoký obsah otrúb a vlákniny, ktoré sa pomaly rozkladajú. Pomalé trávenie uvoľňuje zahrievaciu energiu a zabraňuje skokom v hladine cukru v krvi, ktoré vás môžu zahriať skôr, ako vás rýchlo schladia.

Ostatné celé zrná, ako je hnedá ryža, quinoa, proso, jačmeň a pohánka sa tiež pomaly rozkladajú a poskytujú podobné zahrievacie účinky.

Začnite svoj deň ovsenými vločkami alebo kašou, aby ste zostali dlho sýty.

oat-g01c7bf819_1920

Škorica

Obľúbeným zimným korením je nespochybniteľné škorica. Škorica má termogénne vlastnosti, ktoré môžu zvýšiť vašu telesnú teplotu v chladnom počasí.

Ako ďalší bonus môže škorica pomôcť zlepšiť pamäť, učenie a náladu, ako aj podporiť zdravú hladinu cukru v krvi. Môžete si zahriať telo a zároveň zvýšiť náladu a podporiť mozgové funkcie.

cinnamon-gb768712b4_1920

Banány

Ďalšia zdravá možnosť - a tá, ktorú môžete nakrájať do ranných ovsených vločiek alebo do kaše. Banány obsahujú vitamín B a horčík, ktoré pomáhajú správnej funkcii štítnej žľazy a nadobličiek. Tieto žľazy pomáhajú regulovať telesnú teplotu.

Vychutnajte si banán počas zimného dňa s orechovým maslom, ktoré dodáva telu komplexnosť a vytvára ďalšie teplo.

Vajíčka

Vajcia sa často opisujú ako „elektráreň energie“ – nielenže udržia vaše telo v teple, ale sú aj bohaté na bielkoviny a vitamíny a môžu pomôcť vášmu telu bojovať s infekciou v zime.

Kofeín

Jednou z výhod pitia kávy je kofeín. Kofeín zvyšuje váš metabolizmus, čo môže zvýšiť vašu telesnú teplotu.

Potraviny bohaté na železo

Ak máte neustále studené ruky a nohy, môžete mať nedostatok železa alebo anémiu. Železo je skutočne dôležité pri prenášaní kyslíka do všetkých častí vášho tela! Červené mäso obsahuje veľa železa, rovnako ako špenát, čierne fazule (ktoré sú tiež skvelým zdrojom bielkovín, pretože neobsahujú nasýtené tuky), hydina, šošovica a obilniny obohatené železom.

Mäso

Bielkoviny sú ťažšie stráviteľné ako sacharidy alebo tuky a jedlo bohaté na bielkoviny vám môže pomôcť zahriať sa. Štúdia zistila, že bielkoviny na báze mäsa vyžadujú na rozklad viac energie ako bielkoviny rastlinného pôvodu, ako je sója.

Čierne fazule

Ak nie ste jedák mäsa, vychutnajte si rastlinné bielkoviny, ako sú čierne fazule, ktoré vám zahrejú. Pol šálky tejto fazule obsahuje takmer osem gramov bielkovín a veľa vlákniny, ktoré vás zasýtia. Čierne fazule majú tiež veľa živín, z ktorých niektoré zlepšujú prietok krvi.

Štúdia, ktorá skúmala termogenézu jedál bohatých na bielkoviny a tuky, zistila, že bielkoviny vás udržia trikrát teplejšie ako tuk.

Urobte si lahodnú polievku z čiernej fazule počas chladného dňa, aby ste podporili svoje vnútorné teplo. Pridajte trochu kajenskej alebo inej štipľavej papriky na zohriatie.

ingredient-g1969aefcc_1920-kopia-1

Horúci zázvorový čaj

Kto nepije kávu, nemusí sa báť, pretože aj zázvorový čaj dokáže perfektne zahriať! Zázvor môže stimulovať termogenézu a je to diaforetikum (zohrieva vaše telo zvnútra von) - takže vám dáva dvojnásobné teplo! Zrýchli váš metabolizmus, pomôže vášmu tráveniu a dokonca podporí prietok krvi na zahriatie vašich prstov na rukách a nohách.

A ak nie ste fanúšikom zázvorového čaju, môžete zázvor pridať do polievok, dusených pokrmov alebo dokonca smoothies, takže si nenechajte ujsť tento zimný ohrievač!

Viac korenín

Okrem zázvoru nesmie chýbať ani táto päťka chutí - rasca, škorica, sezamové semienka, korenie a kurkuma.

Mnoho ľudí si myslí, že horúca chilli omáčka je správna cesta, no v skutočnosti sa pri nej mierne potíte, čo vás ochladzuje. Kmín však generuje menej intenzívne teplo, a tak vás udrží dlhšie v teple. Medzitým je kurkuma menej korenistá ako červené chilli, ale dodáva jedlu teplo a môže sa dokonca pridať do mlieka alebo čaju.

Nakoniec, korenie (biele alebo čierne) a sezam sú skvelé pre udržanie zdravia v zime. Paprika zaháňa zimnú chrípku a sezam pomáha pri vážnejších ochoreniach dýchacích ciest, ako je zápal pľúc, bronchitída a astma.

Sušené ovoce a ořechy

Môžete si nimi posypať napríklad ovsenú kašu, alebo ich pridať na desiatu počas dňa. A vyhnete sa tak nezdravým čokoládovým tyčinkám. 🙂 Sušené ovocie a orechy ako mandle, kešu oriešky a hrozienka vytvárajú teplo v tele a môžu tiež pomôcť, ak máte nedostatok železa. Len nejedzte príliš veľa - všetkého s mierou!

Vo všeobecnosti platí, že potraviny, ktorých trávenie trvá dlhšie, môžu pomôcť zvýšiť telesnú teplotu a cítiť sa teplejšie. Lekársky termín pre tento proces je termogenéza, čo je proces, pri ktorom vaše telo produkuje teplo spôsobené metabolizovaním potravy. Hľadajte potraviny s vysokým obsahom zdravých tukov, bielkovín a sacharidov. Mnohé z týchto potravín sú složitejšie a dlhšie sa trávia.

Medzi dalšie prírodné produkty, ktorými môžete pomôcť podporiť imunitu patrí:

  • Bazalka posvätná
  • Oregáno
  • Tymián
  • Echinacea,
  • Rozmarín
  • Klinčeky
  • Škorica
  • Arónia
  • Baza
  • Koreň z púpavy
  • Harmanček

A ďalšie…

Pre podporu zdravia máte k dispozícii mnoho riešení, ktoré boli používané v minulosti a ktorých účinnosť preukazujú aj moderné vedecké metódy.

Udržiavanie sa v teple túto zimu môže byť chutné aj zdravé. Nestrácajte čas a kalórie čipsami a nealkoholickými nápojmi, keď si môžete vychutnať jemnejšie a príjemnejšie jedlá sezóny.

Zdieľajte tento článok
0 0 Hlasovanie
Hodnotenie článku
Odoberať
Upozorniť na
guest
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Pozrieť všetky komentáre

Vyhľadávanie

Odoberajte môj zdravý newsletter

Uzdrav Telo️ 7 mesiacov dozadu

💗Cviklová nátierka💗 Ingrediencie: *1 malá cvikla *100g lučiny *1 strúčik cesnaku *soľ *citrónová šťava Postup: Syrovu cviku nastrúhame do misky. Pridáme lučinu a prelisovaný strúčik cesnaku. Osolíme, okoreníme, pokvapkáme citrónovou šťavou a premiešame. Dobrú chuť!🤤

11
Uzdrav Telo️ 7 mesiacov dozadu

Máte radi indickú kuchyňu? Vyskúšajte veg verziu veľmi obľúbeného indického jedla TIKKA MASALA.🧡 Ingrediencie: Marináda na tofu: *1 balík tofu *1kelímok bieleho jogurtu(prípadne sójový jogurt) *1lyžica oleja *1 lyžica citrónovej šťavy *1/2 lyžičky kurkuma *1/2 lyžičky garam masala *1/2 lyžičky čili prášku *1/2 lyžičky soli Omáčka: *1 polievková lyžica olivového oleja *1 plechovka drvených paradajok *1/2 lyžičky mletého kmínu *1/2 lyžičky papriky *1 lyživa jogurtu Varená ryža alebo naan na servírovanie Postup: Prelisované tofu nakrájajte na kocky a poukladajte ich do širokej plytkej panvice v jednej vrstve. V malej miske rozšľahajte biely jogurt s olejom, citrónovou šťavou, kurkumou, garam masalou, čili práškom a soľou, kým sa dobre nezmiešajú. Kúsky tofu zalejeme marinádou. Nechajte tofu marinovať aspoň 1 hodinu v chladničke a potom dajte piecť. Tofu pečieme v predhriatej rúrena 180C asi 30 minút, raz alebo dvakrát otočíme. Vo veľkej panvici alebo na panvici zohrejte 1 polievkovú lyžicu oleja. Pridajte paradajky, rascu, jogurt na omáčku tikka a ak máte z tofu nejakú marinádu navyše, môžete ju pridať aj do zmesi omáčky. Zohrievame, kým sa omáčka dobre nespojí a mierne nezhustne, asi 8 minút. Pridajte tofu, miešajte, kým sa nezahreje a tofu sa dobre obalí v omáčke tikka masala. Podávajte s ryžou alebo naanom. Dobrú chuť.🤤

3
cross
Ing. Romana Nemcová

Ing. Romana Nemcová

Inžinierka v oblasti výživy a potravín

Akurát tu niesom, ale odpíšem vám hneď ako sa pripojím.

Ing. Romana Nemcová
Krásny deň prajem 👋
Ak by ste potrebovali s niečím poradiť, neváhajte sa na mňa obrátiť! 🧡
WhatsApp