+421 950 452 304
info@uzdravtelo.sk
|
Nezabudnite ma sledovať na sociálných sieťach.
@uzdrav_telo
@uzdravtelo

Tibetská kefírová huba ako elixír života

| 3. decembra 2021
| 3. decembra 2021 |
Odhad. prečítania: 6 minút
Zdieľajte tento článok
Kefírová huba

Funkčné potraviny ovplyvňujú biologické funkcie v ľudskom organizme, zlepšujú zdravotný stav a znižujú riziko rozvoja chorôb. Do tejto kategórie patria aj fermentované produkty obsahujúce probiotické mikroorganizmy, ktoré sú definované ako „živé mikroorganizmy, ktoré pri podávaní v primeranom množstve prospievajú hostiteľovi.[1]

Čo je tibetská huba?

Huby sú mikrohubové rastliny, ktoré možno pestovať alebo nájsť vo voľnej prírode. Tibetské huby nie sú jedinečné len pre Tibet, ale nájdeme ich aj v niekoľkých ďalších ázijských krajinách. Existuje niekoľko druhov tibetských húb, ako sú okrem iného cordeceps, lišajníky, hríby a levia hriva. Tieto huby, väčšinou pestované na tibetskej náhornej plošine, majú množstvo nutričných, liečivých a kulinárskych výhod, vďaka ktorým sú vysoko cenenou komoditou.

Tibetská huba (TM) je fermentovaný nápoj zložený z tucta baktérií a kvasiniek žijúcich spolu do polysacharidových zŕn, ktoré vylučujú. TM je podobný kefíru, probiotickému nápoju pochádzajúcemu z kaukazských hôr, ktorý vykazuje niektoré antibakteriálne, antimykotické, antineoplastické a imunomodulačné účinky.

Tibetská huba a jej nutričné látky

Tibetské huby obsahujú nielen esenciálne minerály, ale majú aj nízky obsah kalórií a vysoký obsah vlákniny. Štúdia o rôznych druhoch cordycepsu od čínskych vedcov, publikovaná v júli až októbri 2007 v časopise Journal of Food, Agriculture & Environment, zdôraznila vysoký nutričný obsah tibetských húb. Každý druh obsahuje rôzne množstvá esenciálnych aminokyselín a minerálov, ako je železo, zinok, vápnik, horčík, selén, molybdén a meď. Obsahujú aj zdravé mastné kyseliny a dôležité vitamíny ako vitamín B12, vitamín K1 či vitamín D. Niektoré druhy obsahujú aj komplexné sacharidy, ako sú polysacharidy.

Tento superprobiotický nápoj obsahuje zastúpenie až 30 rôznych probiotických kmeňov.

Toľko probiotických kmeňov len ťažko nájdeme v inej potravine.

Mlieko z tibetských húb (kefír) obsahuje lipidy, cukor a bielkoviny, ktoré spolu tvoria polysacharidové zrná, ktoré poskytujú afrodiziakálny pocit, ktorý zlepšuje náladu.

Vďaka fermentovaným kvasinkám obsiahnutým v mlieku obsahuje tibetský kefír minimálne množstvo alkoholu, čo môže byť tiež spôsobené teplým závratom, ktorý niektorí konzumenti pociťujú.

Zdravotné výhody

Tibetské huby majú mnoho liečivých výhod a už mnoho rokov sa používajú ako prírodný liek na mnohé choroby.

Zlepšujú kognitívne funkcie

Hrajú významnú úlohu pri hojení a obnove poškodených nervových buniek v nervovom systéme. Stimulujú nervový rastový faktor, ktorý podporuje rast a obnovu nervových buniek a myelínového obalu.

Vykazujú antibakteriálne vlastnosti

Probiotické kmene obsiahnuté v kefíre majú schopnosť chrániť telo pred rôznymi druhmi infekcií. Špecificky jeden kmeň Lactobacillus kefiri, ktorý sa unikátne v kefíre vyskytuje. Štúdie dokazujú, že tieto probiotiká dokážu potláčať rast mnohých škodlivých baktérií vrátane Salmonely, Helicobacter Pylori a E. Coli).

Podporujú zdravie kostí

Kefír je výborný zdrojom vápnika, ale aj vitamínu K2. Tento vitamín zohráva zásadnú úlohu vo vstrebávaní vápnika a jeho dostatočný príjem je spojený s obmedzením risku zlomenín až o 81%. Probiotiká zlepšujú vstrebávanie všetkých dôležitých prvkov pre zdravie a pevnosť našich kostí a to vápnika, horčíka, fosfóru, vitamínu D a vitamínu K2.

Zmierňujú alergie

Kefír je probiotická potravina s obsahom baktérií mliečneho kvasenia, ktorá je bohatá na vitamíny a je považovaná za jeden z najlepších liekov na alergie. V nedávnej štúdii publikovanej americkým Journal of Immunology sa zistilo, že kefír má pozitívny vplyv na alergie tým, že dokáže redukovať zápalové markery v krvi. Bolo potvrdené, že kefír má výrazné protizápalové pôsobenie, ktoré sa prejavuje ako nevyhnutné v prevencii astmy.

Liečia zápaly v celom tráviacom trakte

Vzhľadom na to, že kefír obsahuje obrovské množstvo probiotických baktérií a laktobacilov, tak sa veľmi osvedčil o problémoch s hnačkou, ale zároveň aj zápchou, pretože dokáže veľmi účinne čistiť črevá. Ďalej sa veľmi dobre uplatňuje pri liečení syndrómu dráždivých čriev (IBS), zápalových stavov žalúdka a čriev, vredov spôsobených Helicobakterom Pylori a kvasinkových (candida) ochoreniach.

Probiotické zložky potláčajú rast nádorov

Probiotické zložky vo fermentovaných potravinách majú schopnosť potláčať rast nádorov redukovaním karcinogénnych buniek spoločne s výraznou podporou imunity.

S akými ďalšími problémami, môže tibetská huba pomôcť?

  • Používa sa na liečbu a riziko vzniku obezity.
  • Znižuje bolesti hlavy a migrény.
  • Normalizuje krvný tlak.
  • Zlepšuje spánok, zmierňuje nespavosť, depresie, chronickú únavu.
  • Lieči vaginálnu kvasinkovú infekciu.
  • Pozitívne upravuje celkový cholesterol.

Čo je to kefír?

Tibetské huby sa používajú na výrobu hubového mlieka, ktoré sa ľudovo nazýva „kefír“.

Kefír je unikátny fermentovaný nápoj z mlieka, ktorý je jeden z najbohatších probiotických potravín na svete.

Je to jeden z najlepších elixírov pre naše zdravie práve preto, že zamedzuje hnilobným procesom v našich črevách, odkysľuje organizmus a výrazne posilňuje náš imunitný. [2] Veľkou výhodou je to, že kefírová huba sa pri procese fermentácie živí laktózou z mlieka, takže ľudia s laktózovou intoleranciou nemusia byť smutní.

Ako pripraviť domácí kefír z tibetskej huby?

Domácí kefír si dokážete pripraviť veľmi jednoducho. A skoro zadarmo! Stačia vám kefírové kultury a kvalitné mlieko.

Na prípravu potrebujeme:

  • uzatvárací pohár (najlepšie zaváracie poháre)
  • 1-2 polievkové lyžice kefírových hubiek
  • mlieko 0,5L (čerstvé, najlepšie BIO)

Postup:

1. Nájdite sklenenú nádobu, do ktorej ju umiestnite.

2. Nalejte čerstvé farmáske plnotučné mlieko do nádoby, možno asi do tretiny, opatrne do nej vložte obilniny a nechajte všetko pokojne 24 hodín kysnúť vo vašej kuchyni. Najfascinujúcejšie zo všetkého je sledovať, ako každým dňom rastie. V priebehu tejto doby by ste mali tak 2-3x mlieko zamiešať, ale opäť plastovým alebo dreveným náčiním. Kefírových hubiek sa nesmie dotknúť žiadny kov. Ak sa budeme hubiek dotýkať akýmkoľvek kovom, je vysoko pravdepodobné, že uhynú.

3. Nasledujúce ráno opatrne sceďte výslednú trochu zahustenú tekutinu do pohára, nechajte svoje tibetské zrno v sitku a vypite. 

4. Opakujte každý deň –do pohára vložte opäť kefírové hubky a zalejte mliekom.

Niektoré zdroje odporúčajú hubku oplachovať. Avšak premývanie hubiek ich priamo nepoškodzuje, ale silne narúša ich činnosť a oveľa horšie potom tvorí kefír. Po niekoľkých týždňoch kefírovania však odporúčam hubky raz za čas nechať oddýchnuť pár hodín až deň vo vode v chladničke.

(Ak niekam odídete na pár dní, jednoducho vložte hubu do väčšieho hrnca, aby kvasenie trvalo oveľa dlhšie, alebo ju vložte do chladničky, čo tiež spomalí proces.)

Ako a kedy užívať kefír?

Vhodná dávka kefíru závisí od viacerých faktorov, ako je vek užívateľa, zdravotný stav a niekoľko ďalších podmienok. V súčasnosti nie je dostatok vedeckých informácií na určenie vhodného rozsahu dávok pre kefír.

V dnešnej dobe nadmerným užívaním antibotík, ktoré sú doktormi predpisované skoro na všetko, klesá naša imunita, pretože antibiotiká narúšajú správnu mikroflóru potláčaním správnych probiotických baktérií v našom zažívacom trakte. Našťastie sa ale už začalo odporúčať ľuďom podstupujúcim antibiotickú liečbu, aby spoločne s ňou užívali probitiká a laktobacily, aby naša zdravá črevná mikroflóra zostala v rovnováhe.

S pitím kefíru je vhodné začínať najskôr pomaly a postupne si naň zvykať. Pite kefír najskôr ráno nalačno a hodinu kým pôjdete spať.

Záver

Tibetská huba je veľkým prínosom pre naše zdravie a najmä zdravie nášho tráviaceho systému. Kedže najväčšie percento našej imunity sídli v mikrobiome. Viac o mikrobiome si môžete prečítať v článku Je mikrobiom náš druhý mozog?

Prajem vám príjemne kefírovanie a keby ste mali akékoľvek otázky neváhajte sa na mňa obrátiť. 🙂

Budem rada komentár, ktorý mi môžte zanechať dole. 🙂

Zdieľajte tento článok
5 1 Hlas
Hodnotenie článku
Odoberať
Upozorniť na
guest
2 Komentáre
Najstaršie
Najnovšie Najviac hlasované
Inline Feedbacks
Pozrieť všetky komentáre
Vlasta Dovčiaková
Vlasta Dovčiaková
9 mesiace Pred

Som nadšená touto témou, ja tibetskú hubu používam najmenej 5 rokov, nielen ako nápoj, ale namiesto jogurtu do rôznych zeleninovych šalátov. Raňajky bez tohoto elixíru si neviem predstaviť, Má velmi priaznivé účinky na metabolizmus a vôbec na mikrofloru celého organizmu…srdečne za túto e-mail spravu ĎAKUJEM

Vyhľadávanie

Odoberajte môj zdravý newsletter

Uzdrav Telo️ 7 mesiacov dozadu

💗Cviklová nátierka💗 Ingrediencie: *1 malá cvikla *100g lučiny *1 strúčik cesnaku *soľ *citrónová šťava Postup: Syrovu cviku nastrúhame do misky. Pridáme lučinu a prelisovaný strúčik cesnaku. Osolíme, okoreníme, pokvapkáme citrónovou šťavou a premiešame. Dobrú chuť!🤤

11
Uzdrav Telo️ 7 mesiacov dozadu

Máte radi indickú kuchyňu? Vyskúšajte veg verziu veľmi obľúbeného indického jedla TIKKA MASALA.🧡 Ingrediencie: Marináda na tofu: *1 balík tofu *1kelímok bieleho jogurtu(prípadne sójový jogurt) *1lyžica oleja *1 lyžica citrónovej šťavy *1/2 lyžičky kurkuma *1/2 lyžičky garam masala *1/2 lyžičky čili prášku *1/2 lyžičky soli Omáčka: *1 polievková lyžica olivového oleja *1 plechovka drvených paradajok *1/2 lyžičky mletého kmínu *1/2 lyžičky papriky *1 lyživa jogurtu Varená ryža alebo naan na servírovanie Postup: Prelisované tofu nakrájajte na kocky a poukladajte ich do širokej plytkej panvice v jednej vrstve. V malej miske rozšľahajte biely jogurt s olejom, citrónovou šťavou, kurkumou, garam masalou, čili práškom a soľou, kým sa dobre nezmiešajú. Kúsky tofu zalejeme marinádou. Nechajte tofu marinovať aspoň 1 hodinu v chladničke a potom dajte piecť. Tofu pečieme v predhriatej rúrena 180C asi 30 minút, raz alebo dvakrát otočíme. Vo veľkej panvici alebo na panvici zohrejte 1 polievkovú lyžicu oleja. Pridajte paradajky, rascu, jogurt na omáčku tikka a ak máte z tofu nejakú marinádu navyše, môžete ju pridať aj do zmesi omáčky. Zohrievame, kým sa omáčka dobre nespojí a mierne nezhustne, asi 8 minút. Pridajte tofu, miešajte, kým sa nezahreje a tofu sa dobre obalí v omáčke tikka masala. Podávajte s ryžou alebo naanom. Dobrú chuť.🤤

3
cross
Ing. Romana Nemcová

Ing. Romana Nemcová

Inžinierka v oblasti výživy a potravín

Akurát tu niesom, ale odpíšem vám hneď ako sa pripojím.

Ing. Romana Nemcová
Krásny deň prajem 👋
Ak by ste potrebovali s niečím poradiť, neváhajte sa na mňa obrátiť! 🧡
WhatsApp