+421 950 452 304
info@uzdravtelo.sk
|
Nezabudnite ma sledovať na sociálných sieťach.
@uzdrav_telo
@uzdravtelo

Ako schudnúť rýchlo a zdravo aj ak ste to predtým skúšali a neuspeli ste II.

| 19. augusta 2021
| 19. augusta 2021 |
Odhad. prečítania: 6 minút
Zdieľajte tento článok

V minulom článku sme si povedali o princípoch chudnutia a o možno nie až tak celkom známych prekážkach pri chudnutí - hormonálnej nerovnováhe.

Ak chceme zasahovať do a ovplyvňovať funkcie extrémne komplexných nelineárnych systémov - ako napríklad ľudské telo a metabolizmus, a chceme to robiť efektívne, potrebujeme vedieť čo najviac o tom ako daný systém funguje.

Ako zdravo schudnúť?

Štúdium ľudského tela, vrátane metabolizmu je otázkou niekoľko-ročnej neustálej snahy a odhodlania. Mnohí ľudia však nemajú toľko času (a ďalších zdrojov) nazvyš a preto im môžu chýbať niektoré základné poznatky, ktoré ovplyvňujú ich životy na mnohých úrovniach. Od bunkovej až po sociálno-profesionálne úrovne, kedy napríklad dlhodobá nadváha a neschopnosť zmestiť sa do obľúbených šiat spôsobila postupné narúšanie pozitívneho seba-obrazu človeka. Výsledkom toho, môže byť podkopanie seba-dôvery čo prispeje k neúspechu pri obhajobe svojej žiadosti o povýšenie v práci.

Realistický scénar? Prosím, posúďte sami.

Takto by sa dalo teoretizovať v podstate do nekonečna, ale to by veľa osohu neprinieslo, lebo ak chceme riešiť vážnu “chorobu blahobytu” ako je obezita, alebo jej medzistupeň - nadváhu, budeme potrebovať pozornosť inde.

(Upozornenie: Tento článok nie je ani zďaleka vyčerpávajúcim zdrojom informácii a poznatkov ohľadom ľudského tela, metabolizmu a ani problematiky chudnutia a zdravej výživy. Výživa nie je len jesť šalát, nejesť mastné a nepiť sladené nápoje. Výživa je veda ako každá iná, o nič menej hlboká a o nič menej široká.

Vedeli ste napríklad, že živiny a bioaktívne zložky potravín môžu reverzibilne meniť stav metylácie DNA, modifikácie histónov a remodeláciu chromatínu, následne meniť génovú expresiu a mať vplyv na celkové zdravie? [1])

Ako nás ovládajú naše chute a preberajú kontrolu nad rozhodovacími procesmi?

Rozmýšlali sme niekedy nad tým, prečo vie byť tak ťažké odolávať sladkému alebo prečo je napríklad konzumácia jedál plných (aj) nezdravých tukov tak “príjemná”?

Skutočnú odpoveď na túto otázku by sme mohi hľadať napríklad v biochémii, konkrétnejšie v neurochémii.

Aj napriek tomu, že treba rešpektovať zložitosť vedy a nie je správne príliš ju zjednodušovať, v tomto prípade môže takéto zjednodušovanie priniesť praktický osoh najmä pre nezasvätených ľudí a kvôli tomu verím, že je toto zjednodušenie opodstatnené.

Zjednodušovať budeme látku a funkcie látky, ktorá sa nazýva - dopamín.

Dopamín je tzv. neurotransmitter - prenášač chemických signálov medzi mozgovými bunkami, inými slovami je to spôsob ako medzi sebou jednotlivé centrá v mozgu komunikujú a ovplyvňujú mnohé iné procesy v zvyšku tela.

Tejto látke a jej funkciám by bolo možné venovať desiatky samostatných článkov, no v tomto kontexte sa budeme sústrediť na to, ako svojimi stravovacími návykmi môžte (negatívne) ovplyvňovať hladiny tejto látky a ako sa to môže prejaviť v každodennom živote.

Čo je dopamín a ako funguje?

Dalo by sa tvrdiť, že dopamín je jedna z látok, ktoré majú vplyv na to ako sa cítite na vedomej úrovni. Dalo by sa tvrdiť, že čím viac dopamínu (do určitého množstva) - tým lepší je váš subjektívny pocit.

Teraz - čo by sa stalo ak by strava bohatá na pridaný cukor, alebo strava bohatá na tuky spôsobovala zvyšovanie dopamínu? Ako by to dokázalo ovplyvniť stravovanie jednotlivca v každodennom živote?

(Nápoveda: mechanizmus tvorby dopamínu prebieha v mozgových centrách, ktoré sa vyvinuli ešte skôr ako neocortex - časť mozgu, ktorá je podľa vedcov, u ľudí zodpovedná za myslenie a ďalšie kognitívne funkcie)

Bolo by možné predpokladať, že neurochemické procesy by dokázali mať prevahu nad “vedomými” rozhodnutiami a tým prispievať k obezite? (Čím viac sladkého, tým viac dopamínu, čím viac dopamínu, tým silnejšie nutkanie)

Aké silné dokážu byť tieto neurochemické impulzy čo sa týka ovplyvňovania rozhodnutí človeka? Názorným príkladom sú jedinci, ktorí už niekoľko rokov pravidelne konzumujú tvrdé drogy (stimulanty) a nie je ojedinelé, ak užívateľ ani nikdy neprestane. A to aj napriek tomu, že mu to zničilo takmer všetky šance na zdravý a plnohodnotný život.

Aký majú súvis tvrdé drogy (stimulanty) s cukrom a nezdravou stravou?

Stimulujú rovnaký dopaminergický systém. A zvyšujú hladinu toho istého dopamínu.

Toto je samozrejme, zjednodušené vysvetlenie a určite je rozdiel okrem množstva zvýšeného dopamínu aj v iných mechanizmoch a účinkoch, ktoré prebiehajú v organizme.

Čo robiť s týmito informáciami?

Teraz ak už viete, že vaša snaha o chudnutie pozostáva zo zložitejších mechanizmov ako je len “zdravé jedlo” a cvičenie, a ak viete, že vaše snaženie môže byť ovplyvnené voľným okom neviditeľnými silami, ste lepšie pripravení na to aby ste uspeli a dosiahli svoj cieľ.

Stručná rekapitulácia “skrytých” mechanizmov, ktoré vám môžu skomplikovať zhadzovanie kilogramov:

  • Hormonálne nerovnováhy (TSH, inzulín, leptín, kortizol, estrogén a ďalšie)
  • Nerovnováhy látok, ktoré plnia funkcie v nervovom systéme (a dokážu potenciálne meniť subjektívne stavy človeka)a sú ovplyvňované stravou, medzi ktoré patria napr: dopamín, serotonín, acetylcholín, GABA… [2]

Tieto informácie vám pomôžu lepšie bojovať s nadváhou a zhadzovať nadbytočné kilogramy a tiež aj vedome zasahovať do biochemických procesov a pozitívne ich ovplyvňovať.

Okrem toho vám vyriešenie týchto biochemických problémov môže pomôcť zbaviť sa množstva ďalších príznakov, medzi ktoré môže patriť: únava, depresia, poruchy nálad, bolesti svalov a kĺbov, rozmazané videnie, zrýchlený alebo spomalený srdcový tep, neplodnosť, nadmerné potenie, poruchy trávenia a takto by sa dalo pokračovať ešte dosť dlho.

Hormóny a ďalšie látky sa podieľajú na obrovskom množstve životne dôležitých funkcií. Ak nastali nerovnováhy týchto látok, je možné očakávať problémy rôzneho typu a rôznej intenzity v rôznych častiach tela a mysle.

Preto je vhodné konzultovať tieto záležitosti s odborníkom, ak chcete dosahovať viditeľné výsledky v rozumnom čase a bez toho aby ste si nedopatrením prípadne nespôsobili ešte väčšie nerovnováhy rôznych látok vo vašom tele.

Samozrejme, nie je to nutnosť a požadované výsledky sa môžu dostaviť aj bez týchto vedomostí. Niekedy stačí “iba” zdravo jesť a aspoň 3x do týždňa cvičiť. A keby ste aj chceli ísť do hĺbky a skúmať biochemické procesy a metabolizmus, aj to je možnosť, lebo informácie sú dostupné na internete alebo v učebniciach.

Čo však bude potrebné je značná investícia času a energie aby ste tieto informácie premenili na použiteľné praktické poznatky.

Ak chcete tento čas skrátiť a energiu investovať inam, môžete tieto záležitosti konzultovať so mnou, pretože skúmanie a vzdelávanie sa v tejto oblasti je mojou prácou, mojím poslaním… Čím viac ľudí dokážem nasmerovať k tej navhodnejšej strave, ktorá im pomôže žiť dlhšie a zdravšie, tým sa cítim úspešnejšie.

A ak mi chcete pomôcť cítiť sa úspešnejšie tým, že mi dovolíte pričiniť sa k tomu tým, že budete úspešnejší vy, neváhajte ma kontaktovať a ja vám rada pomôžem ako budem môcť. 🙂

Zdieľajte tento článok
5 1 Hlas
Hodnotenie článku
Odoberať
Upozorniť na
guest
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Pozrieť všetky komentáre

Vyhľadávanie

Odoberajte môj zdravý newsletter

Uzdrav Telo️ 7 mesiacov dozadu

💗Cviklová nátierka💗 Ingrediencie: *1 malá cvikla *100g lučiny *1 strúčik cesnaku *soľ *citrónová šťava Postup: Syrovu cviku nastrúhame do misky. Pridáme lučinu a prelisovaný strúčik cesnaku. Osolíme, okoreníme, pokvapkáme citrónovou šťavou a premiešame. Dobrú chuť!🤤

11
Uzdrav Telo️ 7 mesiacov dozadu

Máte radi indickú kuchyňu? Vyskúšajte veg verziu veľmi obľúbeného indického jedla TIKKA MASALA.🧡 Ingrediencie: Marináda na tofu: *1 balík tofu *1kelímok bieleho jogurtu(prípadne sójový jogurt) *1lyžica oleja *1 lyžica citrónovej šťavy *1/2 lyžičky kurkuma *1/2 lyžičky garam masala *1/2 lyžičky čili prášku *1/2 lyžičky soli Omáčka: *1 polievková lyžica olivového oleja *1 plechovka drvených paradajok *1/2 lyžičky mletého kmínu *1/2 lyžičky papriky *1 lyživa jogurtu Varená ryža alebo naan na servírovanie Postup: Prelisované tofu nakrájajte na kocky a poukladajte ich do širokej plytkej panvice v jednej vrstve. V malej miske rozšľahajte biely jogurt s olejom, citrónovou šťavou, kurkumou, garam masalou, čili práškom a soľou, kým sa dobre nezmiešajú. Kúsky tofu zalejeme marinádou. Nechajte tofu marinovať aspoň 1 hodinu v chladničke a potom dajte piecť. Tofu pečieme v predhriatej rúrena 180C asi 30 minút, raz alebo dvakrát otočíme. Vo veľkej panvici alebo na panvici zohrejte 1 polievkovú lyžicu oleja. Pridajte paradajky, rascu, jogurt na omáčku tikka a ak máte z tofu nejakú marinádu navyše, môžete ju pridať aj do zmesi omáčky. Zohrievame, kým sa omáčka dobre nespojí a mierne nezhustne, asi 8 minút. Pridajte tofu, miešajte, kým sa nezahreje a tofu sa dobre obalí v omáčke tikka masala. Podávajte s ryžou alebo naanom. Dobrú chuť.🤤

3
cross
Ing. Romana Nemcová

Ing. Romana Nemcová

Inžinierka v oblasti výživy a potravín

Akurát tu niesom, ale odpíšem vám hneď ako sa pripojím.

Ing. Romana Nemcová
Krásny deň prajem 👋
Ak by ste potrebovali s niečím poradiť, neváhajte sa na mňa obrátiť! 🧡
WhatsApp