+421 950 452 304
info@uzdravtelo.sk
|
Nezabudnite ma sledovať na sociálných sieťach.
@uzdrav_telo
@uzdravtelo

Ako zistiť fototyp a vybrať vhodný opaľovací krém

| 17. júna 2021
| 17. júna 2021 |
Odhad. prečítania: 7 minút
Zdieľajte tento článok

Letná sezóna sa blíži a s ňou aj spojené opaľovanie pri jazerách, kúpaliskách alebo pri mori. Kto by nechcel mať krásne do hneda opálenú pokožku, ktorá pristane každému?

Čo sa deje počas opaľovania?

Pri dopade slnečných UV lúčov na pokožku sa v melanocytoch (špeciálnych bunkách pokožky) vytvára pigment melanín, ktorý pokožku sfarbuje do hneda. Preto pri opaľovaní platí známe pravidlo „všetkého veľa škodí”.

Dôležitý je postupný proces, pri ktorom si pokožka zvykne na lúče slnka, aby nedošlo k spáleniu kože. Spáliť sa na slnku je nie len bolestivé, ale aj životu nebezpečné. Pokiaľ dôjde k spáleniu kože, zvyšuje sa riziko rakoviny kože (malígny melanóm), preto by sme mali dodržiavať zásady zdravého opaľovania.

Pozitívne účinky opaľovania

Opaľovanie má mnoho pozitívnych prínosov pre naše zdravie.

Zo slnečného žiarenia získavame predovšetkým vitamín D, ktorý je dôležitý pre vývoj kostí a pohybového aparátu. Nedostatok vitamínu D zvyšuje riziko rakoviny prsníka a hrubého čreva. Bolo dokázané, že dostatočné množstvo vitamínu D až zo 77 % môže zabrániť riziko vzniku rôznych druhov rakoviny. To potvrdzuje prínosy vitamínu D a expozície slnka pri znižovaní rizika rakoviny. [1]

Ďalej opaľovanie znižuje vysoký krvný tlak, zlepšuje činnosť mozgu, znižuje výskyt depresií a zmierňuje príznaky Alzheimerovej choroby. Slnečné žiarenie podporuje aj hojenie kožných ochorení, ako je akné, psoriáza, ekzém, žltačka a iné infekcie kože.

Aký je tvoj fototyp?

Prvým krokom pri výbere opaľovacieho krému je poznať svoj fototyp. Každý je na pobyt na slnku inak citlivý a potrebuje iný ochranný faktor. Dermatovenerológovia rozdelili pokožku do šiestich základných skupín, ktoré stanovujú maximálny čas, po ktorý sa môže človek zdržiavať na slnku a nemusí sa pred ním chrániť.

Prehľad jednotlivých typov pokožiek od najbledšej až po najtmavšiu. Zdroj: fashionmagazin.cz

Fototyp 1

- veľmi svetlá koža, svetlé alebo ryšavé vlasy, väčšie množstvo pieh. Opálenie často do červena, pokožka nepigmentuje (neopáli sa do hneda). Doba do začervenania kože: 5 - 10 min. Pri opaľovaní sa vždy spáli.

Fototyp 2

- svetlá koža, svetlé vlasy, menšie množstvo pieh, modré, zelené alebo sivé oči. Opálenie do červena. Doba do začervenania kože: 10 - 20 min. Pri opaľovaní sa niekedy spáli, niekedy slabo pigmentuje.

Fototyp 3

- stredne svetlá koža, hnedé až tmavé vlasy, hnedé oči. Doba do začervenania kože: 20 - 30 min. Pri opaľovaní sa zriedka spáli, vždy pigmentuje.

Fototyp 4

- tmavá koža, tmavé vlasy, tmavé oči. Doba do začervenania kože: 45min. Pri opaľovaní sa zriedka nespáli, veľmi dobre pigmentuje.

Fototyp 5

- veľmi tmavá koža, tmavé až čierne vlasy. Pri opaľovaní sa nikdy nespália koža pigmentuje do tmavohneda.

Fototyp 6

- najtmavšie typy ľudí, ktorí sa pri opaľovaní nikdy nespália a slnečné žiarenie zvládajú najlepšie.

Ako si vybrať vhodný opaľovací krém?

Ako funguje komerčný opaľovací krém?

Opaľovací krém zabraňuje prenikaniu UVA a UVB lúčov, a tak nás chrání pred spálením kože. Avšak UVB lúče síce spôsobujú spálenie pokožky, ale zároveň stimulujú tvorbu vitamínu D, ktorý bojuje proti veľkému množstvu druhov rakoviny. Vo vedeckých štúdiách sa ukázalo, že opaľovacie krémy v skutočnosti rakovinu podporujú tým, že blokujú vstrebávanie ultrafialového žiarenia, ktoré v koži produkuje životne dôležitý vitamín D.

Zistilo sa, že v komerčných opaľovacích krémoch sa až z 84 % nachádzajú karcinogénné látky. Medzi látky, ktoré podporujú tvorbu rakovinových buniek, patria najmä syntetické UV filtre, syntetické vône, umelé farbivá, parabény, ropné deriváty a mnoho iných. Ďalšou položkou, na ktorú by sme sa mali pri výbere opaľovacieho krému zamerať, je správny UV filter. UV filter môže byť chemický, alebo minerálny. Chemické filtre bránia tvorbe vitamínu D. Minerálny UV filter nemá vedľajšie účinky a je vhodný pre ľudí s alergiou, citlivou pokožkou, tehotné ženy a deti. Najčastejšie sa používa oxid zinočnatý a oxid titaničitý. Oxid titaničitý chráni pred UVB a čiastočne aj UVA žiarením. Oxid zinočnatý je drahší, ale chráni pred celým spektrom UVB a UVA lúčov.

Akým zložkách sa v opaľovacích krémoch vyhnúť?

Vyhnúť by sme sa mali hlavne chemickým látkam, ktoré spôsobujú alergické reakcie, poškodzujú kožu, spôsobujú rýchlejšie starnutie pokožky a hormonálne poruchy. Sú to hlavne látky ako sú: methylparaben, oxybenzone, benzophenone 2, retinyl palmitate, octinoxate[2].

Výber opaľovacieho prípravku

Pri výbere opaľovacieho prípravku musíme dávať pozor na zloženie, aby tam neboli chemické látky, ktoré nám môžu skôr uškodiť ako pomôcť. Dôležité je tiež vedieť, aký je váš fototyp pokožky a podľa toho si vybrať ochranný faktor.
Vhodným alternatívnym prostriedkom pre zdravé opaľovanie sú prírodné BIO opaľovacie krémy alebo rastlinné oleje, ktoré majú prirodzený UV faktor, nepodporujú tvorbu rakovinových buniek, nezamedzujú prenikaniu vitamínu D do nášho tela a zároveň pokožku chránia pred nebezpečným spálením.

MALINOVÝ OLEJ

UV Faktor - 30 - 50

Malinový olej je za studena lisovaný olej zo semien malín. Obsahuje vysoký podiel vitamínu E, ktorý chráni pokožku pred vznikom voľných radikálov, dodáva pokožke potrebnú hydratáciu, pevnosť a pružnosť. Malinový olej je vhodný najmä na citlivú pokožku. Obsahuje karotenoidy, esenciálne mastné kyseliny a fytosteroly. Fytosteroly podporujú vytváranie kolagénu v koži, a tým aj omladzujú a vyhadzujú pleť. Esenciálne mastné kyseliny podporujú hojenie rán, znižujú zápal, obnovujú kožné bunky, hydratujú suchú pokožku a chránia pred slnkom.

Benefity:

  • bohatý na vitamíny a karotenoidy
  • hydratuje a regeneruje pokožku
  • omladzuje a vyhladzuje pleť
  • protizápalové účinky
  • podporuje hojenie rán
  • vhodný aj na citlivú pokožku

MRKVOVÝ OLEJ

UV faktor 38 - 40

Mrkvový olej obsahuje vysoké množstvo vitamínov ako sú vitamíny A, B, C, D a E, esenciálne mastné kyseliny, minerálne látky ako sú vápnik, draslík, sodík, horčík, železo, fosfor, kremík. Mrkvový olej je veľmi bohatý na karotenoidy, tým neutralizuje voľné radikály, vďaka ktorým odvádza toxíny z tela. Niektoré štúdia naznačujú, že môže znižiť rakovinotvorné bunky.

Benefity:

  • bohatý na antioxidanty a minerálne látky
  • hydratuje a regeneruje pokožku
  • predlžuje opálenie
  • prevencia proti karcinogénnym bunkám
  • spomaľuje starnutie pleti
  • znižuje cholesterol
  • pomáha pri kožných problémoch
  • chráni zrak

Mrkvový olej sa dá použiť:

  • vnútorne – ráno (nalačno) a večer (pred spaním) jednu čajovú lyžičku,
  • v studenej kuchyni – do jedla podľa chuti,
  • vonkajšie – nanášať na pokožku.

Starostlivosť po opaľovaní

Starostlivosť po opaľovaní určite netreba zanedbávať. Pokožka je po slnku vysušená, preto by sme mali pokožku dostatočne hydratovať a regenerovať, aby opálenie vydržalo čo najdlhšie. Prípravky po opaľovaní by mali obsahovať antioxidanty, aby zabraňovali vzniku voľných radikálov v tele a zabránili rýchlemu starnutiu pokožky.

KOKOSOVÝ OLEJ

UV faktor 5 - 10

Kokosový olej sa vyznačuje skvelými vyživujúcimi a regeneračnými vlastnosťami, zvláčňuje pokožku a pomáha ju regenerovať. Kokosový olej sa ľahko natiera na pokožku a krásne vonia! Kokosový olej je 100 % prírodný bez toxických či chemických látkach. Účinky kokosového oleja môžeme využiť nielen na na pokožke, ale aj vlasov alebo v kuchyni ako súčasť varenia. Kokosový olej je vhodný používať aj na opaľovanie, ale má veľmi nízky faktor, preto ho neodporúčam používať v prvé dni opaľovania, alebo na silnom slnku.

BAMBUCKÉ MASLO

Bambucké maslo je jedinečné a vzácne maslo, ktoré má blahodárne účinky na našu pokožku. Vyznačuje sa prospešnými látkami ako sú antioxidanty, vitamíny A, D, E, F, K, minerálne látky, mastné kyseliny, kyselina škoricová, fytosteroly a saponiny. Vo výskumoch sa ukázalo, že kyselina škoricová zabraňuje vzniku rakovinotvorných buniek. Bambucké maslo sa vyznačuje antibakteriálnymi a protizápalovými účinkami, ktoré sa dajú využiť pri bolestiach kĺbov, artritíde, alebo natiahnutých svaloch. Používajte 100 % nerafinované, prírodné bambucké máslo bez akýchkoľvek chemickým úprav.

PANTHENOL

Panthenol obsahuje účinnú látku aloe vera, ktorá má hojivé a upokojujúce účinky, preto je vhodné sa panthenolom natrieť ak to so slnkom preženiete. Okrem tejto látky navyše obsahuje vitamíny ako sú A, D, E a F. Vitamín A aktívne regeneruje pleť a obmedzuje tvorbu vrások. Vitamín D pomáha pri zachovaní zdravého a mladistvého vzhľadu pokožky.Vitamín E pomáha redukovať tvorbu jaziev, zlepšuje hojenie rán a aj spálenú pokožku.

Zdroje

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1470481/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5615097/

Zdieľajte tento článok
5 1 Hlas
Hodnotenie článku
Odoberať
Upozorniť na
guest
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Pozrieť všetky komentáre

Vyhľadávanie

Odoberajte môj zdravý newsletter

Uzdrav Telo️ 7 mesiacov dozadu

💗Cviklová nátierka💗 Ingrediencie: *1 malá cvikla *100g lučiny *1 strúčik cesnaku *soľ *citrónová šťava Postup: Syrovu cviku nastrúhame do misky. Pridáme lučinu a prelisovaný strúčik cesnaku. Osolíme, okoreníme, pokvapkáme citrónovou šťavou a premiešame. Dobrú chuť!🤤

11
Uzdrav Telo️ 7 mesiacov dozadu

Máte radi indickú kuchyňu? Vyskúšajte veg verziu veľmi obľúbeného indického jedla TIKKA MASALA.🧡 Ingrediencie: Marináda na tofu: *1 balík tofu *1kelímok bieleho jogurtu(prípadne sójový jogurt) *1lyžica oleja *1 lyžica citrónovej šťavy *1/2 lyžičky kurkuma *1/2 lyžičky garam masala *1/2 lyžičky čili prášku *1/2 lyžičky soli Omáčka: *1 polievková lyžica olivového oleja *1 plechovka drvených paradajok *1/2 lyžičky mletého kmínu *1/2 lyžičky papriky *1 lyživa jogurtu Varená ryža alebo naan na servírovanie Postup: Prelisované tofu nakrájajte na kocky a poukladajte ich do širokej plytkej panvice v jednej vrstve. V malej miske rozšľahajte biely jogurt s olejom, citrónovou šťavou, kurkumou, garam masalou, čili práškom a soľou, kým sa dobre nezmiešajú. Kúsky tofu zalejeme marinádou. Nechajte tofu marinovať aspoň 1 hodinu v chladničke a potom dajte piecť. Tofu pečieme v predhriatej rúrena 180C asi 30 minút, raz alebo dvakrát otočíme. Vo veľkej panvici alebo na panvici zohrejte 1 polievkovú lyžicu oleja. Pridajte paradajky, rascu, jogurt na omáčku tikka a ak máte z tofu nejakú marinádu navyše, môžete ju pridať aj do zmesi omáčky. Zohrievame, kým sa omáčka dobre nespojí a mierne nezhustne, asi 8 minút. Pridajte tofu, miešajte, kým sa nezahreje a tofu sa dobre obalí v omáčke tikka masala. Podávajte s ryžou alebo naanom. Dobrú chuť.🤤

3
cross
Ing. Romana Nemcová

Ing. Romana Nemcová

Inžinierka v oblasti výživy a potravín

Akurát tu niesom, ale odpíšem vám hneď ako sa pripojím.

Ing. Romana Nemcová
Krásny deň prajem 👋
Ak by ste potrebovali s niečím poradiť, neváhajte sa na mňa obrátiť! 🧡
WhatsApp